Методична скарбниця



Іванов Юрій Вікторович 
 вчитель-методист вищої кваліфікаційної категорії



«Елементи туризму як засіб корегувальної роботи   з дітьми, що мають ослаблене здоров’я»

            

ПЕРЕДМОВА

Актуальність досвіду, його практичне значення
    За даними Всесвітньої організації здоров'я Україна за рівнем здоров'я займає 54 місце в світі. Серед дітей, які навчаються у середній школі, 60% мають фізичний розвиток нижче норми, більше 70 % певні патології у стані здоров'я і лише 7-8% дітей вважаються здоровими.
     Серед багатьох засобів корегувальної роботи з дітьми що мають ослаблене здоров’я, в першу чергу надаю перевагу засобам спортивно-оздоровчого туризму, які не вимагають занадто коштовного спеціального обладнання чи медичних препаратів, а, в першу чергу, опираються на бажання особистості та природні чинники відновлення здоров'я. Туризм – це різносторонній виховний засіб для розвитку духовних і фізичних сил, формування характеру й оволодіння життєво необхідними навичками та вміннями. Постійні тренування оздоровлюють організм, підвищують його функціональні можливості і працездатність, забезпечують оптимальний розвиток і формування організму, уповільнюють старіння. Оздоровчий аспект туризму полягає в позитивному впливі на організм дітей природних факторів в сполученні з загально-зміцнюючою м’язовою діяльністю.
У навчальній програмі з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів туризму відводиться в п'ятому, шостому, сьомому, восьмому класах по 4 години і 6 годин у дев'ятому класі. У початкових та десятих, одинадцятих класах туризм в програмному матеріалі з фізичної культури не передбачений. Єдиним засобом збільшення кількості годин є створення  при навчальному закладі секцій, гуртків, клубів з туризму. Так, при Полтавській гімназії № 32 успішно працює секція спортивного орієнтування, гурток „Сокіл” та  очолюваний  мною гурток „Туристи-екологи”.

Основна ідея досвіду
    Вивчаючи досвід науковців, було з’ясовано, що систематичне застосування елементів техніки туризму  дає можливість в повному об'ємі навантажити системи та органи людського організму. При цьому нормувати фізичні навантаження згідно стану дитини.
     Особливе занепокоєння викликає той факт, що значна кількість дітей перебувають у складі медичних спеціальних груп, де фізичне навантаження значно знижене. Серед цих дітей є і такі, що мають підвищену масу тіла.  Малорухомий спосіб життя може бути більш суттєвим фактором розвитку ожиріння, ніж переїдання. Слід відзначити, що вчені виявили зв'язок між одним із видів діабету та ожирінням, коронарною хворобою серця та гіпертонією. Оздоровчий та профілактичний ефект масової фізичної культури нерозривно пов'язаний   із підвищеною фізичною активністю, посиленням функцій опорно-рухового апарату, активізацією обміну речовин. У результаті недостатньої рухової активності в організмі людини порушуються нервово-рефлекторні зв’язки, закладені природою і закріплені в процесі важкої фізичної праці,  що приводить до розладу роботи серцево-судинної та інших систем організму, порушення обміну  речовин та розвитку дегенеративних захворювань (атеросклероз та ін.). Для нормального функціонування людського організму і збереження здоров'я  необхідна певна «доза» рухової активності.
      Фізичне навантаження вкрай необхідне для зниження ризику розвитку вищезгаданих хвороб. Саме використання елементів техніки туризму займає провідне місце в  арсеналі засобів, які я застосовую на уроках фізкультури, профілактики серцево-судинних захворювань. В окремих випадках вони можуть бути кращими, ніж біг та деякі види оздоровчої фізичної культури.

Технологія реалізації педагогічної ідеї

 У підготовчу  частину уроку для дітей з послабленим здоров’ям я включаю вправи, що містять елементи техніки туризму. Серед найбільш доцільних вправ варто назвати такі:
Елемент туризму«Рух через умовне болото по купинах» (фото 1), вправа: широкий крок вправо, вліво з просуванням вперед (фото 2).
Очікувані результати:  дана вправа сприяє тренуванню м’язів ніг, спини,                               
                                           формує осанку, стимулює роботу серця (без
                                            перевантаження серцево-судинної системи), розвиває
                                            чітку координацію рухів.

Фото 1


Фото 2

Елемент туризму:   «Рух через умовне болото  по жердинах» (фото 3), вправи: ходьба на носках, п’ятах, на зовнішній стороні стопи по розмітці спортивної зали (фото 4), ходьба по канату (фото 5).
Очікувані результати: вправи спрямовані на корегування стопи ноги
                                          (профілактика плоскостопості), стимулювання
                                           глибокого, а не пришвидшеного дихання;  стимулює
                                           кровообіг в ногах, розвиток  чіткої  координації рухів.


Фото 3


Фото 4



Фото 5

Елемент туризму: «Подолання  умовного яру за допомогою колоди» (фото 6), вправа: ходьба по гімнастичній лаві (фото 7).
Очікувані результати: дана вправа сприяє тренуванню м’язів ніг, спини,           
                                          формує осанку; стимулює роботу серця (без
                                          перевантаження  серцево-судинної системи),
                                          чітку координацію рухів.

Фото 6



Фото 7

Елемент туризму:   «Подоланнязавалів, хащів, чагарників» (фото 8),  вправи:  перелазення через  гімнастичну лаву (фото 9) та  прохід  під гімнастичною лавою (фото 10).
Очікувані результати: вправи сприяють  роботі всіх груп м’язів, стимулюють
                                          розвиток координації рухів, допомагають  формуванню
                                          єдиного м’язового корсету (що особливо актуально для
                                          учнів із сколіотичною осанкою), запобігають
                                          гіподинамії.

Фото 8



Фото 9



Фото 10

Елемент туризму:   «Рух по паралельних мотузках» (фото 11), вправи:  горизонтальнее просування по гімнастичній стінці приставним кроком (фото12) та  у висі на руках обличчям до стінки (фото 13).
Очікувані результати: вправи сприяють розслабленню хребетного стовпа і
                                           зміцненню м’язів та зв'язок, які утримують хребет у
                                           розтягнутому стані. Організм стимулюватиме
                                           циркуляцію крові та передачу нервових імпульсів.


Фото 11



Фото 12



Фото 13

Під дією таких навантажень удосконалюється витривалість, важка фізична праця виконується з меншими затратами енергії, організм відновлюється швидше. Підвищується ефективність роботи серцево-судинної та дихальної системи, за рахунок збільшення резервів серця та  більше ефективного використання кисню тканинами організму.
Ряд вправ, що використовую на своїх уроках, сприяє не тільки оздоровленню, але є і загальнорозвиваючими. Так елементи техніки „в'язання вузлів” сприяє розвитку дрібної моторики рук, укріпленню м’язів, вчить уважності і зосередженості. 
  Уроки фізкультури проводжу, згідно вимог  як у спортивній залі , так і на спортивному майданчику.    
Розташування Полтавської гімназії № 32 поряд із лісом дає мені можливість проводити частину уроків фізичної культури, що вкрай важливо, на свіжому повітрі. Це сприяє покращенню здоров’я дітей,  підвищенню  їхнього тонусу.


Відповідно до наукових досліджень встановлено, що:
-  весною та восени у лісі в 3 рази більша кількість легких іонів кисню з негативним зарядом. Вони освіжають повітря, знімають втому і нервову напругу, стимулюють діяльність серцево-судинної, дихальної систем, покращують терморегуляцію, знижують артеріальний тиск, підвищують тонус вегетативної і центральної нервової системи.
-  шум лісу (як і морських хвиль) благодійно впливає на психіку людини. Зимові пейзажі, перебування в безмовному засніженому лісі діють    заспокійливо на нервову систему.
-  активний відпочинок у лісі знижує нервове напруження. Особливо корисні ці заняття для дітей, які ведуть переважно малорухливий спосіб життя та з виснаженою нервовою системою. Після перебування у лісі зазвичай ці діти відчувають прилив енергії та бадьорості, зняття напруги, підвищення розумової працездатності.
  Оскільки заняття проводяться і в приміщенні і на свіжому повітрі в різні пори року, то і температурний режим буде різним. Внаслідок акліматизації у дітей збільшується систолічний об'єм крові. Це сприяє кращому кровозабезпеченню активних м'язів і шкіри. При проведенні своїх занять намагаюся не допускати фізичних навантажень в умовах екстремальних температур, вплив яких на людський організм ще не досліджений.

Аналіз результатів досліду

     Провівши аналіз медичних карток дітей з ослабленим здоров’ям, було встановлено:
-   діти, які на уроках фізичної культури виконують вправи з елементами техніки туризму на 30% менше хворіють ОРЗ.
-   у дітей зменшується частота і збільшується глибина дихання,  спостерігається також значне уповільнення пульсу,  вентиляція легенів.
-   заняття помітно покращує стан психіки. Діти стають більш зібраними, впевненими в собі, терплячими до недоліків інших. Ці судження підтверджуються при опитуванні вчителів, батьків та друзів учнів.
Так, для збільшення сили м’язів верхнього плечового пояса ефективнішими є вправи на «шведській стінці» з елементами техніки туризму «рух по паралельних мотузках», м’язів спини – різновиди ходьби та «рух через умовне болото по жердинах», м’язів нижніх кінцівок – вправи  «подолання завалів, хащів, чагарників», «рух через умовне болото по купинах», «подолання умовного яру за допомогою колоди»   та інші.
    Багаторічні регулярні заняття, з використанням на уроках елементів техніки туризму, позитивно впливають на фізичний розвиток школярів, їхню фізичну підготовку. Із зростанням кількості тренувань спостерігається виразне зниження всіх основних чинників ризику – вмісту холестерину в крові, артеріального тиску і маси тіла.
     Частина дітей, що в початковій  та,  частково, середній школі перебували у медичній спеціальній групі, працюючи на уроках фізичної культури із застосуванням елементів техніки туризму, у 8 – 11 кл переходять до підготовчої і навіть основної групи (за показниками здоров’я).
Зробивши аналіз найбільш оптимальних видів фізичного навантаження для дітей з ослабленим здоров’ям , ми бачимо, що найефективніші з них - це елементи техніки туризму («рух по паралельних мотузках», «рух через умовне болото по купинах», «рух по жердинах», «подолання завалів, хащів, чагарників», «подолання умовного яру за допомогою «маятника», «колоди» та ін.).  
       Профілактична цінність цих видів фізичної активності найкраще зміцнює функціональні системи організму: нервову, серцево-судинну, дихальну, м'язову, ендокринну та терморегуляторну.

РОЗРОБКА УРОКІВЗ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВАРІАТИВНОГО МОДУЛЯ «ТУРИЗМ» ДЛЯ УЧНІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ

Тема:    ТУРИЗМ.   Урок 1
Мета уроку: залучення до активних вправ дітей з ослабленим здоров’ям та виховувати в учнів почуття взаємодопомоги під час подолання перешкод.
Завдання  уроку:
·        ознайомити учнів:
   - з поняттями: «туризм» , «види туризму», «природні перешкоди та їх види»;
   - гігієною туриста, загальними гігієнічними вимогами.
·        навчити учнів :
       - техніки подолання горизонтальних та вертикальних перешкод ( в т.ч. і
       - техніки   «подолання умовного болота по купинах»).
·        сприяти розвитку швидкості та спритності.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Місце проведення:  спортивний зал.
Обладнання: „купини” (d=30-40 cм  16 шт.), гімнастичні лави та мати, скакалки, обручки, крейда.

Зміст

Дозування
в хв.

Організаційно-
методичні вказівки

І. Підготовча частина уроку
   1. Шикування, повідомлення завдань уроку. ТМЗ: інструктаж з безпеки життєдіяльності.
   2. Повторити стройові прийоми: «Ліворуч», «Праворуч», «Кругом».
   3. Ходьба: звичайна, широким кроком, на носках, на п’ятках, на внутрішній стороні стопи по розмітці спортивної зали.
  4. Біг: з прискоком; звичайний; із зміною швидкості; приставним правим боком, приставним лівим боком, зі стрибками з ноги на ногу ( для дітей з ослабленим здоров’ям біг заміняємо прискореною ходою з широким кроком  вправо, вліво з просуванням вперед).
 5. Вправи на відновлення дихання: ходьба з глибокими вдихами та видихами.
 6. Горизонтальне просування по гімнастичній стінці приставним кроком
 7. Перешикування в колону по чотири.
 8. Комплекс загально розвиваючих вправ на місці:
   а)в.п.-о.с.; 1-2-ліва нога назад на носок, руки     в гору; 3-4- теж саме,права нога назад;
   б)в.п. – ноги нарізно, руки на поясі; 1-3 – права рука за голову, три пружні нахили ліворуч; 4- в.п.; 5-8 – те ж саме з нахилами праворуч;
   в)в.п. – ноги нарізно, руки перед грудьми; 1-3 - права рука вбік, три пружні повороти тулуба праворуч; 4- в.п.; 5-8 - теж саме ліворуч;
   г)в.п.-о.с.; 1 - упор сидячи; 2- упор стоячи, зігнувшись; 3- упор сидячи; 4- в.п.;
   д)в.п. – ноги нарізно, руки на поясі; 1- ліва нога вперед, оплеск під нею; 2- в.п.; 3-4 – теж саме права нога вперед;
  е)в.п.-о.с., руки на поясі ; 1- стрибок у стійку ноги нарізно; 2- в.п.; 3- стрибок у стійку ноги нарізно; 4- в.п.
  8. Перешикування в колону по одному та перехід  до лавок.
  9.  Вимірювання ЧСС.
ІІ. Основна частина уроку
1. Ознайомити учнів з поняттями: «туризм», «види туризму», «природні перешкоди та їх види», гігієною туриста, загальними гігієнічними вимогами.
2. Навчити учнів техніки подолання горизонтальних та вертикальних перешкод ( в т.ч. і техніки   подолання умовного болота по купинах).
     - проповзання  під гімнастичною лавою, закріпленою одним кінцем на гімнастичній драбині на висоті 50-60 см;
     - просування приставним кроком по   ряду гімнастичних драбин на висоті до 1м.
    - перестрибування ряду скакалок, натягнутих між паралельно розташованими на відстані 1.5 м гімнастичними лавами на висоті 20-25 см; (Діти з ослабленим здоров’ям виконують вправу переступанням.)
   - перестрибування через  ряд гімнастичних лав, закріплених одним кінцем на гімнастичній драбині на висоті 50-60 см; (Діти з ослабленим здоров’ям виконують вправу переступанням.)
   - проповзання по гімнастичній лаві лежачи на животі за допомогою рук.
(Діти з ослабленим здоров’ям виконують просування  по гімнастичній лаві на колінах тримаючись обома руками за неї. Така вправа сприяє укріпленню м’язів рук, ніг, спини, (що особливо важливо для дітей із захворюванням на сколіоз)та розвитку координації рухів.)
     - проходження умовного болота по купинах; (Для дітей з ослабленим здоров’ям пропонується виконання вправи не на швидкість, а повільно, з чітким дотриманням техніки виконання вправи. При цьому, відстань між «купинами» зменшити – учень здійснює не стрибки, а переступання (що сприяє розвитку та укріпленню м’язів ніг та спини).
     Вимірювання ЧСС.
ІІІ. Заключна частина
    1. Шикування.
    2. Вправи на відновлення дихання.
   3. Підсумок уроку та оцінювання учнів.
   4. Домашнє завдання:
 стрибки на скакалці (3 підходи по 32 рази) .
   5.  Вимірювання ЧСС.
   6. Організований перехід до роздягальні.

10 хв.
1 хв.


30сек.

1 хв



1 хв.






30 сек.


1 хв




5 хв

4-6 разів


4-6 разів


3-4 рази

4-6 разів

4-6 разів

10 разів













30хв.
5 хв.






25 хв.



3 хв.


4 хв.


4 хв.






3 хв.





5 хв.









6 хв.











5хв
1 хв.
2 хв.
1 хв.

30 сек.


30 сек.

Звернути увагу на форму, дисципліну.
Чітке виконання команд.









Вагу тіла зберігати на опорній нозі.
Нахили виконувати енергійно, збільшуючи амплітуду.
З місця не сходити, ноги не згинати, не нахилятись.
Ноги тримати прямими.
Дихання не затримувати.


































У формі розповіді.







Поточний метод














































Відзначити кращих учнів

Методичні рекомендації до проведення уроку № 1

Туризм. Види туризму. Гігієна туриста, загальні гігієнічні вимоги.
 Під туризмом розуміють теорію і практику різного роду походів, сходження на гори і подорожі з метою спортивного суперництва, активного відпочинку, освіти і виховання. Для подорожей у відпустку з використанням громадського або особистого транспорту, в яких головне місце займають розмови і відпочинок, все більше підходить слово туризм. Туризм складає частину фізичної культури і спорту, оскільки він служить запорукою здорового способу життя, розвитку, досконалості і збереження фізичної працездатності  і всебічної  підготовки.
Туризм, залежно від мети подорожі, поділяється на спортивний, пізнавальний (екскурсійний), діловий, любительський (мисливський, рибальський), релігійний та інші; залежно від засобів пересування - пішохідний, лижний, автобусний, автомобільний, авіаційний, велосипедний, водний, залізничний, комбінований. Виділяють також внутрішній (національний) та іноземний (міжнародний) туризм. Туризм з активними (веслові судна, плоти, велосипед та інші) і пасивний (морські та річкові круїзи, подорожі на автобусах тощо) засобами пересування, організований та самодіяльний.
Під час подорожей і походів як по своїй країні, так і в інших країнах туристи знайомляться з країною, її людьми, їх життям і національною культурою. Вони розширюють і поглиблюють свої знання в області ботаніки, зоології, географії, геології, метеорології і астрономії, сільського і лісного господарства, історії і культури. Правильно організована подорож або похід - це важливий внесок в розвиток загальноосвітньої підготовки. Завдяки постійному переміщенню по місцевості, вмінню користуватися картою і компасом, активній участі в різного роду іграх на місцевості і туристичних змаганнях розширюється кругозір кожного учасника змагань.
Особиста гігієна туриста - найважливіший захід профілактики захворювань, збереження бадьорості і доброго настрою. Для збереження і зміцнення здоров'я необхідно дотримуватись правил особистої гігієни: підтримувати чистоту шкіри обличчя, тіла, рук і ніг, щоденно чистити зуби, піклуватися про чистоту одягу і взуття. У поході шкіра забруднюється, внаслідок чого створюються сприятливі умови для виникнення інфекційних захворювань. Крім того, закупорюються пори, що призводить до зменшення шкірного дихання і видалення вологи. Тому на привалах слід промивати швидкопотіючі місця: шкіру обличчя і шиї, пахові ділянки, шкіру стопи. Слід також робити огляд шкіри ніг, обробляти тріщини, подряпини, потертості йодом.  Під час великих привалів слід прати білизну, чистити верхній одяг, стежити за взуттям.
У походах туристи мають можливість використовувати сонце, повітря і воду з метою загартування організму.  Помірне перебування під сонячними променями позитивно впливає на організм, підвищуючи в ньому обмін речовин, стимулюючи кровообіг, вбиваючи мікроби на шкірі тощо. Проте сонцем потрібно вміло користуватися. Слід пам'ятати, що найефективніші ультрафіолетові промені, які переважають в спектрі сонця з 8 до 12 годин ранку. Вони сприяють утворенню загару. Загоріла шкіра стійкіша до шкірних захворювань і подразнення, на ній краще загоюються подряпини. Загоряти рекомендується поступово, починаючи від 5-10 хв, а потім збільшуючи по 5 хв щоденно. В період з 12 до 15 год, коли переважають інфрачервоні (теплові) промені, слід захищати голову і тіло від опромінення. Надмірне перебування під сонцем може викликати опік, тепловий удар, розлад нервів, серцево-судинної діяльності, знизити працездатність.
Слід привчати дітей (і себе також) під час походів правильно користуватися одягом, взуттям, спорядженням. Потрібно виховувати і в собі, і в дітях акуратність, бережливість, організованість, адже від цих якостей часто залежать самопочуття і благополуччя туриста.

Подолання  перешкод на пересіченій місцевості.
Шлях туристської групи не завжди проходить зручними стежками та лісовими дорогами. Рух по лісу потрібно будувати з урахуванням використовування стежок, стежин, просік, полян і т.д. По стежці, навіть самої зарослої,йти набагато легше, ніж по напряму – по азимуту. До того ж стежки пролягають так,  що зустрічаються на шляху перешкоди огинають або перетинають в найзручнішому для проходження місці.
Проходячи крізь гущавину, слід притримувати гілки, щоб вони не вдарили по обличчю того, що йде услід. Рухатися по лісу слід ланцюжком з інтервалом 3–4м. Перші повинні попереджати голосом про небезпечні місця: ями, пні, корені, слизькому місці, прихованих промоїнах, що стирчать. Йти по маршруту без стежки треба не поспішаючи, обережно, вибираючи найбезпечніше місце. При такому темпі у туриста, що наткнувся на яку-небудь перешкоду, буде менше вірогідності впасти і отримати травму. При русі по азимуту рекомендується проглядати шлях можливо далі, щоб не опинитися в непрохідній гущавині, в оточенні завалів, сильно зарослого, глибокого яру, болота та інше.
На подолання подібних перешкод йде багато часу і сил, оскільки туристам доводиться підлазити під дерева, проходити по них, зістрибувати, знов підійматися, і всі ці вправи вони виконують з рюкзаком за плечима. Особливо ризиковано проходити через прогнилі і нестійкі лежачі дерева, тим більше в дощову погоду, коли вони мокрі і слизькі. Якщо все ж таки група вимушена йти по завалу, то при цьому слід дотримуватися обережності (надавати один одному допомогу, використовувати як опору жердину та інше).
Долаючи зарослі, яри з обривистими стінками, завалені буреломом, камінням, по дну якого нерідко течуть струмки, слід вибирати найвологіше місце спуску і підйому. При крутих, вологих і слизьких схилах безпечніше спуск і підйом здійснювати за допомогою мотузяних поручнів.
Основною умовою форсування річки є вибір місця броду. Зовнішні ознаки броду: розширення річки на прямій її ділянці, хвилі на поверхні води, плеса, перекочування, острівці, стежки і дороги, що спускаються до річки. Виняток становлять рівнинні річки. Тут при виборі броду необхідно встановити відсутність вирів, глибоких ям, мула, корчів, затоплених дерев і інших предметів, які при здійсненні переправи можуть викликати серйозні ускладнення. Значно важче по зовнішніх ознаках визначити місце броду на гірській річці. У цьому випадку слід здійснити до обстеження загального характеру річки: визначити ширину русла, можливу глибину, стан дна і швидкість течії. Потім вибирати місце підходу і умовне місце виходу на протилежний берег. Для забезпечення безпеки намітити місця постів перехоплення, визначити наявність місцевих переправних засобів, кількість спеціального спорядження (основні і допоміжні мотузки, карабіни і обв'язування) для наведення переправи і організації страховки, чисельний склад групи, її фізичний і психологічний стан, технічну підготовку. Тільки після цього визначають тактику подолання водної перешкоди.

Основні правила безпеки при переправі убрід.

При виборі місця переправи необхідно враховувати підхід до річки, стан русла, глибину і силу течії, час доби і кліматичні умови, наявність необхідного спеціального спорядження, а також необхідно проводити розвідку з обов'язковою страховкою, річку переходити в місці, вибраному розвідкою. Самостійно переправлятися в інших місцях забороняється; при переправі з організацією мотузяних поручнів рухатися збоку поручнів, нижче за течією, приставними кроками; для самостраховки петлі зі схоплюючими вузлами не застосовувати. Прикріплятися до мотузяних поручнів тільки за допомогою карабіна, через грудне обв'язування або петлі від неї. При русі шеренгою, колоною захоплення один одного за плечі повинне бути міцним. Для страховки нижче за течією обов'язково виставляти пости перехоплення. Переправу через річку убрід в будь-який період року обов'язково здійснювати в одязі і взутті.

Рух через умовне болото по купинах.

Етап долають способами динамічної або статичної рівноваги. При першому способі більшу частину етапу між пунктами переміни ніг долають без зупинки. Учасник не відновлює статичну рівновагу на кожній купині. Нога стає на купину площиною підметки, а не носком. Стрибок здійснюється носком ноги.
При другому способі етап долають  в повільному темпі не стрибками, а переступаючи  і досягаючи рівноваги на кожній точці.

Тема:    ТУРИЗМ.   Урок 2
Мета уроку:  залучення до активних вправ дітей з ослабленим здоров’ям та формування свідомого ставлення до занять фізичною культурою і спортом.
Завдання  уроку:
·     ознайомити з технікою встановлення намету, технікою в’язання туристських   вузлів.
·     навчити учнів:
                      - встановлювати намети;
                      - в’язати вузли (прямий,  зустрічний, схоплюючий прусиком);
                      - розвивати дрібну моторику рук.
·        сприяти розвитку уваги та спостережливості.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Місце проведення:  спортивний майданчик .
Обладнання:  мотузки d=6 мм-1 м -15 шт,  прусики, намет.


Зміст

Дозування
в хв.

Організаційно-
методичні вказівки

І. Підготовча частина уроку
    1. Шикування, повідомлення завдань уроку. ТМЗ: шкідливість паління для здоров’я школяра.  
    2. Повторити стройові прийоми: «Ліворуч», «Праворуч», «Кругом».
    3. Ходьба: звичайна, широким кроком, на носках, на п’ятках, на внутрішній стороні стопи по розмітці спортивної зали.
   4. Біг: з прискоком; звичайний; із зміною швидкості; приставним правим боком, приставним лівим боком зі стрибками з ноги на ногу ( для дітей з ослабленим здоров’ям біг заміняємо прискореною ходою з широким кроком  вправо, вліво з просуванням вперед ).
  5. Вправи на відновлення дихання: ходьба з глибокими вдихами та видихами.
  6. Горизонтальне просування по гімнастичній  стінці  приставним кроком та у висі
 7.  Перешикування в колону по пять.
 8. Комплекс загально розвиваючих вправ на місці:
а) в.п.-о.с.; 1-2-ліва нога назад на носок, руки     в гору; 3-4- теж саме,права нога назад;
б) в.п. – ноги нарізно, руки на поясі; 1-3 – права рука за голову, три пружні нахили ліворуч; 4- в.п.; 5-8 – те ж саме з нахилами праворуч;
 в) в.п. – ноги нарізно, руки перед грудьми; 1-3 - права рука вбік, три пружні повороти тулуба праворуч; 4- в.п.; 5-8 - теж саме ліворуч;
 г) в.п. – ноги нарізно, руки на поясі; 1- ліва нога вперед, оплеск під нею; 2- в.п.; 3-4 – теж саме права нога вперед;
д) в.п.-о.с., руки на поясі ; 1- стрибок у стійку ноги нарізно; 2- в.п.; 3- стрибок у стійку ноги нарізно; 4- в.п.  
  9. Перешикування в колону по одному та перехід до лавок.
  10. Вимірювання ЧСС.

ІІ. Основна частина уроку
 1. Ознайомити з технікою встановлення намету, технікою в’язання туристських   вузлів.
 2. Навчити учнів:
     - встановлювати намет;
    - в’язати вузли (прямий, зустрічний, схоплюючий прусиком);
    - розвивати дрібну моторику рук.
   Вимірювання ЧСС.

ІІІ. Заключна частина
   1. Шикування.
   2. Вправи на відновлення дихання.
   3. Підсумок уроку та оцінювання учнів.
   4. Домашнє завдання:
 в’язання вузлів (прямий, зустрічний, схоплюючий прусиком).
   5.  Вимірювання ЧСС.
   6. Організований перехід до роздягальні.

10 хв.
1 хв.


30сек.

1 хв.



1 хв.






30 сек.



1 хв.



30сек.
5хв

4-6 разів



3-4 рази




3-4 рази




4-6 разів



10 разів




30 сек.



30хв.
5 хв.



8 хв.
12 хв.




5хв
1 хв.
2 хв.
1 хв.
30 сек.


30 сек.

Звернути увагу на форму, дисципліну.
Чітке виконання команд.



























Вагу тіла зберігати на опорній нозі.


Нахили виконувати енергійно, збільшуючи амплітуду.
З місця не сходити, ноги не згинати, не нахилятись.
Ноги тримати прямими.
Дихання не затримувати.











У формі розповіді.

Слідкувати за правильним виконанням .










Відзначити кращих учнів


Методичні рекомендації до проведення уроку № 2

Техніка установки намету:
        1) розстелити дно, розрівняти його та, розтягаючи по діагоналях, пришпилити кути до землі. При цьому важливо зберегти прямокутність днища, не перекосити його;                       
        2) дві людини одночасно піднімають намет за краї конька наметового даху, підставляють альпенштоки під переднє та заднє гнізда козирка, вручну розтягують мотузки, які йдуть від   козирків і закріплюють їх кілочками ;
        3) нарешті по діагоналях також туго натягують мотузки, які йдуть від даху намету.
Туристичні вузли: функціональні особливості
та техніка  зав’язування
Застосування вузлів у професійній та побутовій діяльності – один з найдавніших винаходів людства.  Без навичок в’язання вузлів важко уявити досвідченого туриста. Зробити переправу через річку, закріпити спорядження для спуску в печеру чи підйому по крутому схилу та навіть установити намет чи упакувати вантаж – все це передбачає знання різних вузлів. Однак туристи-початківці, зазвичай, знають і уміють зав’язувати 2-3 вузли, і застосовують їх не враховуючи функціональних особливостей. Недоцільно застосований  вузол, неправильно зав’язаний стає ненадійним, а інколи навіть і небезпечним.

Вивчаючи туристичні вузли, необхідно суворо дотримуватися вимог, щодо техніки їх зав’язування, та чітко усвідомлювати їх функціональні особливості, якісну характеристику.
Визначаючи якісну характеристику будь-якого вузла, слід враховувати такі параметри:
·               швидкість зав’язування;
·               легкість розв’язування;
·               здатність затягуватися;
·               здатність саморозв’язуватися (при постійному чи змінному навантаженні).
Починаючи вивчення вузлів, доцільно використовувати мотузку діаметром 6-8 мм, довжиною – 1,5 м. Поклавши мотузку на горизонтальну поверхню, попробуйте відтворити малюнок вузлів, відносно схеми. Зверніть увагу на те, що деякі туристські вузли в’яжуться з контрольними вузлами.
Існують певні вимоги до зав’язування  контрольних вузлів:
·               вони повинні закінчуватися виходом кінця мотузки не менше 5-ти см;
·               контрольний вузол в’яжеться на відстані 5-7 см від основного вузла.
Під час проведення туристичних змагань відсутність контрольних вузлів вважається помилкою та карається штрафом в 1 бал (30 сек). Нерозправлений вузол, перехльост мотузок у вузлі, непередбачений малюнком, теж вважається помилкою та карається аналогічним штрафом.  Залежно від умов проведення змагань вузли в’яжуть представники команди або вся команда.    
Орієнтовний час в’язки одного вузла 10-30 с.

Прямий вузол
Беремо кінці шнурів 30-40 см складаємо навхрест один на другий (спочатку правий на лівий, потім лівий на правий) і затягуємо. Вузол нагадує дві петлі, які тримають одна одну.
В’язання прямого вузла


Для підвищення його надійності вільні кінці шнурів прив’язуються до основної мотузки так званим контрольним вузлом.
        Вільний кінець мотузки йде вздовж основної мотузки, охоплює її і фіксується звичайним простим вузлом. При цьому вільний кінець мотузки зберігає свій первинний напрям — вниз уздовж основної мотузки.

Техніка в’язання контрольного вузла



Зустрічний вузол


        На кінці однієї мотузки зав'язуємо простий контрольний вузол, потім кінцем другої мотузки проводимо йому назустріч, повторюючи малюнок петлі на прямій мотузці, після чого розправляємо і затягуємо вузол.
        Цей вузол контрольних вузлів не потребує.


Техніка в’язання зустрічного вузла


Схоплюючий  вузол
        В’яжеться обов’язково мотузкою меншого діаметру на мотузці більшого діаметру. Є два способи в’язання цього вузла.                             
Перший спосіб: схоплюючий прусиком.
        Прусик кладемо петлею на мотузку більшого діаметру і робимо прусиком два повних оберти навколо мотузки більшого діаметру, пропускаючи прусик при кожному оберті через петлю. Потім вузол розправляємо і затягуємо.
        Вузол має добре запам’ятовуючий малюнок, в розпущеному стані вільно рухається по мотузці, а при різкому навантаженні затягується і не рухається по ній. Його краще не використовувати при роботі з обмерзлими мотузками.

Техніка в’язання вузла «схоплюючий прусиком»



        Другий спосіб: схоплюючий одним кінцем.
        На мотузці більшого діаметру робочим кінцем мотузки меншого діаметру робимо два повних оберта, потім перекидаємо робочий кінець на праву сторону і робимо ним ще два оберти навколо основної мотузки, пропускаючи після кожного оберту робочий кінець в утворену петлю.  Контрольний вузол обов’язковий.
Техніка в’язання схоплюючого вузла одним кінцем



Тема:    ТУРИЗМ.   Урок 3
Мета  уроку:  виховання в учнів зацікавленості до занять фізичною культурою і спортом.
Завдання  уроку:
·        узагальнити  знання, уміння та навички з  в’язання вузлів, встановлення намету та подолання умовного болота по купинах.
·        здача орієнтовного навчального нормативу з в’язання вузлів.
·        сприяти розвитку дрібної моторики рук, швидкості та спритності.
Тип уроку: узагальнення та контроль знань, умінь та навичок.
Місце проведення:  спортивний майданчик.
Обладнання: намет, мотузки d=6 мм-1 м,  прусики, „купини” ( d=30-40 cм  8 шт.).



Зміст

Дозування
в хв.

Організаційно-
методичні вказівки
І. Підготовча частина уроку
   1. Шикування, повідомлення завдань уроку. ТМЗ: значення стану шкіряного покрову для здоров’я людини.
   2. Повторити стройові прийоми: «Ліворуч», «Праворуч», «Кругом».
   3. Ходьба: звичайна, широким кроком, на носках, на п’ятках, на внутрішній стороні стопи по розмітці спортивної зали.
  4. Біг: з прискоком; звичайний; із зміною швидкості; приставним правим боком, приставним лівим боком зі стрибками з ноги на ногу ( для дітей з ослабленим здоров’ям біг заміняємо прискореною ходою з широким кроком  вправо, вліво з просуванням вперед).
  5. Вправа на відновлення дихання: ходьба з глибокими вдихами та видихами.
  6. Горизонтальне просування по гімнастичній стінці приставним кроком
  7. Комплекс загально розвиваючих вправ в парах:
  а). В.п. – стійка ноги нарізно, щільно спи-нами один до одного, узявшись під лікті.
116 по черзі нахилятися праворуч і ліво-руч,  допомагаючи один одному.
  б). В.п. – стійка впритул спинами один до одного, руки на поясі.
1 – 2присісти, спираючись спинами та збе-рігаючи рівновагу.
34  – в. п.
58 – те саме, узявшись під лікті. 
   в). В.п.стійка ноги нарізно, щільно спинами один до одного, узявшись під лікті.
13 перший робить нахил, піднімаючи другого на спині, той прогинається.
4 перший випростовуючись,
опускає партнера у в.п.
   г). В.п.–стійка ноги нарізно, обличчям один до одного, узявшись за руки на рівні грудей.
116стрибати, просуваючись по колу (за годинниковою стрілкою).
1732 те сааме протии годинникової стрілки. Перейти на ходьбу.
   д).   Просування по гімнастичній стінці приставним кроком та  у висі на руках обличчям до стінки.  
  8. Перешикування в колону по три.
  9. Вимірювання ЧСС.

ІІ. Основна частина уроку
  1. Узагальнити  знання, уміння та навички з: 
а) в’язання вузлів (прямий, зустрічний, схоплюючий прусиком);
б)   встановлення намету;
в)   подолання умовного болота по купинах.
 2. Здача орієнтовного навчального нормативу з в’язання вузлів.
   Вимірювання ЧСС.

ІІІ. Заключна частина
   1. Шикування.
   2. Вправи на відновлення дихання.
   3. Підсумок уроку та оцінювання учнів.
   4. Домашнє завдання:
 в’язання вузлів (прямий, зустрічний, схоплюючий прусиком).
   5.  Вимірювання ЧСС.
   6. Організований перехід до роздягальні.
10 хв.
1 хв.


30 сек.

1 хв.
1 хв.



30 сек.
1 хв
5 хв

3-4 рази

5-6 разів


10-12 разів



до 15-20 м



4-6 м
30 сек.



30 хв.
20 хв.



10 хв.


5хв
1 хв.
2 хв.
1 хв.
30 сек.


30 сек.
Звернути увагу
на форму, дисципліну.
Чітке виконання команд.















Нахили виконувати енергійно, збільшуючи амплітуду. З місця не сходити, ноги не згинати.





Метод колового тренування.
Контролювати виконання завдань.






Відзначити кращих учнів


Орієнтовні навчальні нормативи з в’язання вузлів ( 1 рік навчання )

низький
середній
достатній
високий
Хл.
1 вузол зав’язаний з помилкою або жодного
1 вузол зав’язаний без помилки
2 вузла зав’язані з помилкою
2 вузла зав’язані без помилки
Дівч.

Тема:    ТУРИЗМ.   Урок 4
Мета урока:
виховувати в учнів  морально-вольові якості та залучення до активних вправ дітей з ослабленим здоров’ям.
Завдання  уроку:
·        подолання горизонтальних та вертикальних перешкод у вигляді смуги перешкод.
·        складання навчального нормативу з подолання умовного болота за допомогою купин.
·        сприяти розвитку спритності та швидкості.
Тип уроку: урок практичного застосування та контролю знань умінь і навичок.
Місце проведення:  спортзал.
Обладнання:   гімнастичні лави та мати, скакалки, обручки, „купини” (d=30-40 cм  8 шт.), крейда, секундомір.

Зміст

Дозування
в хв.

Організаційно-
методичні вказівки

І. Підготовча частина уроку
   1. Шикування, повідомлення завдань уроку.
ТМЗ: руховий режим молодшого під­літка.
   2. Повторити стройові прийоми: «Ліворуч», «Праворуч», «Кругом».
   3. Ходьба: звичайна, широким кроком, на носках, на п’ятках, на внутрішній стороні стопи по розмітці.
 4. Біг: з прискоком; звичайний; із зміною швидкості; приставним правим боком, приставним лівим боком зі стрибками з ноги на ногу ( для дітей з ослабленим здоров’ям біг заміняємо прискореною ходою з широким кроком  вправо, вліво з просуванням вперед).
 5. Вправи на відновлення дихання: ходьба з глибокими вдихами та видихами.
 6. Горизонтальне просування по гімнастичній стінці приставним кроком
   7. Перешикування в колону по пять.
  8. Комплекс загальнорозвиваючих вправ на місці:
  а) в.п.-о.с.; 1-2-ліва нога назад на носок, руки     вгору; 3-4- теж саме,права нога назад;
б) в.п. – ноги нарізно, руки на поясі; 1-3 – права рука за голову, три пружні нахили ліворуч; 4- в.п.; 5-8 – те ж саме з нахилами праворуч;
  в) в.п. – ноги нарізно, руки перед грудьми; 1-3 - права рука вбік, три пружні повороти тулуба праворуч; 4- в.п.; 5-8 - теж саме ліворуч;
  г) в.п.-о.с.; 1 - упор сидячи; 2- упор стоячи, зігнувшись; 3- упор сидячи; 4- в.п.;
   д) в.п. – ноги нарізно, руки на поясі; 1- ліва нога вперед, оплеск під нею; 2- в.п.; 3-4 – теж саме права нога вперед;
  е) в.п.-о.с., руки на поясі ; 1- стрибок у стійку ноги нарізно; 2- в.п.; 3- стрибок у стійку ноги нарізно; 4- в.п. 
   9. Перешикування в колону по одному та перехід до лавок.
  10. Вимірювання ЧСС.

ІІ. Основна частина уроку
1.   Подолання смуги перешкод:
   - проповзання  під гімнастичною лавою, закріпленою одним кінцем на гімнастичній драбині на висоті 50-60 см;
   - просування приставним кроком по   ряду гімнастичних драбин на висоті до 1м.
   - перестрибування ряду скакалок, натягнутих між паралельно розташованими на відстані 1.5 м гімнастичними лавами на висоті 20-25 см; (діти з ослабленим здоров’ям виконують вправу переступанням.)
   - проходження умовного болота по купинах; (для дітей з ослабленим здоров’ям пропонується проходження  естафети не на швидкість, а повільно, з чітким дотриманням техніки виконання вправи. При цьому, відстань між «купинами» зменшити – учень здійснює не стрибки, а переступання (що сприяє розвитку і укріпленню м’язів ніг та спини).
   - перестрибування через  ряд гімнастичних лав, закріплених одним кінцем на гімнастичній драбині на висоті 50-60 см; (діти з ослабленим здоров’ям виконують вправу переступанням.)
   - проповзання по гімнастичній лаві лежачи на животі за допомогою рук.
(Діти з ослабленим здоров’ям виконують просування по гімнастичній лаві на колінах, тримаючись обома руками за неї. Така вправа сприяє укріпленню м’язів рук, ніг, спини (що особливо важливо для дітей із захворюванням на сколіоз) та розвитку координації рухів.)
   2. Складання навчального нормативу з подолання умовного болота за допомогою купин 9 м.
   Вимірювання ЧСС.

ІІІ. Заключна частина
  1. Шикування.
  2. Вправи на відновлення дихання.
  3. Підсумок уроку та оцінювання учнів.
  4. Домашнє завдання:
 в’язання вузлів (прямий, зустрічний, схоплюючий прусиком).
   5.  Вимірювання ЧСС.
   6. Організований перехід до роздягальні.

10 хв.
1 хв.




30сек.

1 хв.


1 хв.






30сек


1 хв.

30сек.
5 хв.

4-6 разів


3-5 разів



3-5 разів



4-6 разів



4-6 разів


10-15 разів


30сек.



30хв.
15 хв.




































15 хв.




5хв
1 хв.
2 хв.
1 хв.
30 сек.


30 сек.


Звернути увагу
на форму, дисципліну.

Чітке виконання команд.



















Вагу тіла зберігати на опорній нозі.

Нахили виконувати енергійно, збільшуючи амплітуду.
З місця не сходити, ноги не згинати, не нахилятись.






Ноги тримати прямими.
Дихання не затримувати.






Фронтальний метод.

















































Відзначити кращих учнів

Орієнтовні навчальні нормативи з подолання умовного болота за допомогою купин 9 м. ( 8 купин, d=30-40 cм  ) (сек.).  ( 1 рік навчання )


низький
середній
достатній
високий
Хл.
Більше 11
11
9
7
Дівч.
Більше 11
11
10
8


РОЗРОБКА УРОКУ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ПО ТЕМІ «ВОЛЕЙБОЛ» ДЛЯ УЧНІВ 6 КЛАСУ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ

Тема:    ВОЛЕЙБОЛ.  
Мета уроку: залучення до активних вправ дітей з ослабленим здоров’ям та формування зацікавленості   до занять спортом, зокрема, волейболом.
Завдання  уроку:
·        навчити техніки передачі м’яча двома руками знизу.
·        удосконалити техніку передачі м’яча двома руками зверху.
·        сприяти розвитку спритності та швідкісно-силових якостей.
Тип уроку: комбінований
Місце проведення:  спортивний зал .
Обладнання:  волейбольні м’ячі, волейбольна сітка, свисток.


Зміст

Дозування
в хв.

Організаційно-
методичні вказівки
І. Підготовча частина уроку
    1. Шикування, повідомлення завдань уроку. ТМЗ: не­гативний вплив шкідливих звичок на розумову та фізичну працездатність.
    2. Повторити стройові прийоми: «Ліворуч», «Праворуч», «Кругом».
    3. Ходьба: звичайна, широким кроком, на носках, на п’ятках, на внутрішній стороні стопипо розмітці спортивної зали, перекатом з п’яти на носок.
4. Біг: з прискоком; звичайний; із зміною швидкості; приставним правим боком, приставним лівим боком зі стрибками з ноги на ногу ( для дітей з ослабленим здоров’ям біг заміняємо прискореною ходою з широким кроком  вправо, вліво з просуванням вперед: елемент туризму „рух через  умовне болото по купинах”).
  5. Вправи на відновлення дихання: ходьба з глибокими вдихами та  видихами.
   6.Горизонтальне просування по гімнастичній  стінці  приставним кроком
  7. Перешикування в колону по пять.
  8. Комплекс загально розвиваючих вправ на місці:
а) в.п.- ноги нарізно, руки на пояс; 1-4 – кола тулубом ліворуч; 5-8 – те саме праворуч;
б) в.п. – те саме 1-2 – нахили тулуба ліворуч; 3-4 – те саме праворуч;
в) в.п. – те саме; 1 – поворот тулуба вліво, руки за голову; 2 – в.п.; 3-4 – те саме вправо;
г) в.п. – широка стійка, ноги нарізно, руки на пояс; 5 нахил, руки в сторони; 6 – в.п. ; 7 – нахил назад, руки в сторони; 8 – в.п.;
д) в.п. – руки на пояс; 1-4 – нахили, руками торкатися підлоги; 5 – в.п.;
е) в.п. – випад лівою, руки на коліно; 1-3 – пружинні присіди; 4 – зміна положення ніг 5-8 – те саме, права нога попереду;
є) в.п. – стійка ноги нарізно; 1-4 стрибки на лівій нозі; 5-8 – те саме на правій; 9-16 – стрибки на двох ногах;
ж) в.п. ; 1-2 – дугами назовні, руки вгору; 3-4 – дугами в середину, руки вниз.
  9. Перешикування в колону по одному та перехід до лавок.
  10. Вимірювання ЧСС.
ІІ. Основна частина уроку
 1. Навчити техніки передачі м’яча двома руками знизу:
      - кинути м’яч партнеру, той повертає м’яч         назад, передачею двома руками знизу;
      - передача м’яча над собою;
      - передача м’яча від стіни;
      - передача м’яча на максимальний результат.
 2. Удосконалити техніку передачі м’яча двома руками зверху:
       - підкинути м’яч над собою і виконати передачу партнеру;
       - кинути м’яч уперед-вгору на партнера – той повертає його назад передачею;
       - передача м’яча над собою;
       - передача зверху на максимальній результат;
       - передача м’яча зверху біля стіни.
3.   Рухлива гра „М’яч середньому”
   Учні класу поділяються на 3-4 команди і  стають у коло. Гравці кожної команди поділяються за порядком номерів. Перші стають у центр кола своєї команди з м’ячем. За командою вчителя кидають м’яч двома руками кожному гравцеві своєї команди, а ті  в свою чергу повертають м’яч передачею зверху. Коли гравець, який стоїть у середині кола, отримає м’яч від останнього, він повинен помінятися з ним місцями і гра продовжується далі. М’яч треба кидати всім гравцям у точній послідовності і способом, вказаним учителем. Той гравець, який не зловив м’яч, повинен сам підняти його і продовжити гру. Гра закінчується, коли всі гравці по черзі  побувають в середині кола. Виграє та команда, яка закінчила гру першою без порушень правил.
  4.  Вимірювання ЧСС.
ІІІ. Заключна частина
  1. Шикування.
  2. Вправи на відновлення дихання.
  3. Підсумок уроку та оцінювання учнів.
 4. Домашнє завдання: імітація прийому м’яча.
  5.  Вимірювання ЧСС.
  6. Організований перехід до роздягальні.
10 хв.
1 хв.



30сек.

1 хв.



1 хв.







30 сек.


1 хв.

30сек.
5хв

4-6 разів


3-4 рази

3-4 рази


4-6 разів


10 разів














30хв.
11 хв.

10 разів


2 по 10 раз
2 хв.
1 хв.

10 хв.

10 разів

5 разів


10 разів
1 хв.

1 хв.
9 хв






















5хв
1 хв.
2 хв.
1 хв.
30 сек.

30 сек.
Фронтальний метод
Звернути увагу
на форму, дисципліну.
Чітке виконання команд.
















































У парах
М’яч кидати двома руками знизу
На висоту 1-2 м






У парах

Партнер ловить м’яч зверху на пальці. Кидок виконується двома руками знизу. Те саме виконує партнер



























У шеренгу

Відзначити кращих учнів
100 ударів за хв.

РОЗРОБКА УРОКУ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ПО ТЕМІ
 «ЛЕГКА АТЛЕТИКА» ДЛЯ ЮНАКІВ 11 КЛАСУ

Тема:  Легка атлетика.  
Мета уроку:  залучення до активних вправ дітей з ослабленим здоров’ям та виховання любові до здорового способу життя та звички до систематичних занять фізичними вправами.
Завдання  уроку:
·        повторити спеціальні бігові вправи.
·        вдосконалити техніку бігу  на 60 м.
·        сприяти розвитку уваги та спостережливості.
Тип уроку: узагальнення знань, умінь та навичок .
Місце проведення:  спортивний майданчик .
Обладнання:  свисток


Зміст

Дозування
в хв.

Організаційно-
методичні вказівки

І. Підготовча частина уроку
    1. Шикування, повідомлення завдань уроку. ТМЗ: Вікові особливості учнів 11 класу, їх урахування в процесі розвитку рухових якостей.
    2. Повторити стройові прийоми: «Ліворуч», «Праворуч», «Кругом».
    3. Ходьба: звичайна, широким кроком, на носках, на п’ятках, на внутрішній стороні стопи по розмітці.
  4. Біг: з прискоком; звичайний; із зміною швидкості; приставним правим боком, приставним лівим боком зі стрибками з ноги на ногу ( для дітей з ослабленим здоров’ям біг заміняємо прискореною ходою з широким кроком  вправо, вліво з просуванням вперед).
   5. Вправи на відновлення дихання: ходьба з глибокими вдихами та глибокими видихами.
   6.Горизонтальне просування по гімнастичній  стінці  приставним кроком
  7. Перешикування в колону по пять.
  8. Комплекс загально розвиваючих вправ на місці:
а) в.п.-о.с.; 1-2-ліва нога назад на носок, руки     вгору; 3-4- теж саме, права нога назад;
б) в.п. – ноги нарізно, руки на поясі; 1-3 – права рука за голову, три пружні нахили ліворуч; 4- в.п.; 5-8 – те ж саме з нахилами праворуч;
 в) в.п. – ноги нарізно, руки перед грудьми; 1-3 - права рука вбік, три пружні повороти тулуба праворуч; 4- в.п.; 5-8 - теж саме ліворуч;
 г) в.п. – ноги нарізно, руки на поясі; 1- ліва нога вперед, оплеск під нею; 2- в.п.; 3-4 – теж саме права нога вперед;
д) в.п.-о.с., руки на поясі ; 1- стрибок у стійку ноги нарізно; 2- в.п.; 3- стрибок у стійку ноги нарізно; 4- в.п.  
   9. Перешикування в колону по одному та перехід до лавок.
   10. Вимірювання ЧСС.

ІІ. Основна частина уроку
1.     Спеціальні бігові вправи:
·       біг, високо піднімаючи стегна;
·       біг, закидаючи гомілки назад;
·       дріботливий біг;
·       біг стрибками.
2.     Біг 60 м  (вибігання з високого та низького старту)
3.     Стрибки у довжину способом „зігнувши ноги”:
·       підбір розбігу;
·       техніка відштовхування;
·       рухи в польоті у стрибку в довжину;
·       приземлення.
4.     Рухливі ігри з бігом і стрибками
   Вимірювання ЧСС.

ІІІ. Заключна частина
   1. Шикування.
   2. Вправи на відновлення дихання.
   3. Підсумок уроку та оцінювання учнів.
   4. Домашнє завдання:
 стрибки на скакалці.
   5.  Вимірювання ЧСС.
   6. Організований перехід до роздягальні.

10 хв.
1 хв.



30сек.

1 хв.


1 хв.






30 сек.



1 хв.


30сек.
5хв

4-6 разів


3-4 рази



3-4 рази



4-6 разів


10 разів







30хв.
6 хв.




7 хв.

7 хв.






10 хв.


5хв
1 хв.
2 хв.
2 хв.
30 сек.
25-35 разів
30 сек.


Звернути увагу
на форму, дисципліну.


Чітке виконання команд.




















Вагу тіла зберігати на опорній нозі.

Нахили виконувати енергійно, збільшуючи амплітуду.
З місця не сходити, ноги не згинати, не нахилятись.

Ноги тримати прямими.

Дихання не затримувати.






Пояснити, показати. Фронтально-потоковий метод організації діяльності учнів. Надати дві спроби. Виправляти помилки вказівкою, повторним поясненням. Ігровий метод організації діяльності.


Слідкувати за правильним виконанням .



Відзначити кращих учнів


ТУРИСТИЧНИЙ ПРАКТИКУМ ДЛЯ УЧНІВ 10-11  КЛАСІВ

Мета: популяризація здорового способу життя. Виховання в учнів патріотизму, любові до рідного краю, праці, бережного ставлення до природи. Розвиток швидкісно-силових якостей, самостійності та витривалості. Практичне застосування знань, умінь та навичок, отриманих на заняттях з туризму.
Спорядження: намети, компаси - 4 шт., мотузки D=10-12 мм по 30-40 м -4 шт., туристичні системи -8 шт., прусики-8 шт., карабіни - 30 шт., в/б сітка, футбольний м’яч, тенісні м’ячики-3 шт., лопатка, сокира, сірники, спортивна карта - 8 шт., аптечка.
     Перед початком практикуму в класі проводяться збори , на яких вирішуються організаційні питання стосовно майбутнього заходу. Вибирається актив загону, маршрут, розподіляються доручення. Загін поділяється на два відділення, в котрих учні самостійно вибирають командира відділення, його замісника, санітара, фотокореспондента, кухарів.
        6.45  -  Збір учасників практикуму біля школи. Перевірка спорядження,  інструктаж з техніки безпеки.
7.00-8.00  -  Виїзд загону автобусом в район пансіонату «Лісові галявини» із заїздом на покладання квітів та вшанування загиблих радянських воїнів до пам’ятника Слави в м. Полтаві.
8.00-9.00  -  Розміщення та благоустрій табору в районі р. Свинківки
                                     (встановлення наметів, збір хмизу та розведення багаття, наведення смуги перешкод, приготування сніданку).
9.00-9.30   -  Сніданок.
9.30-13.00  - Особисто-командні змагання «Смуга перешкод».
Смуга перешкод
Етап
Назва
Опис перешкоди та мета учасника
Штраф
Бал
I
„Охоронець”
Відстань між двома деревинами („ворота”) = 1,5 м. „Ворота” охороняє „охоронець”, у якого зав’язані хусткою очі. Учасник повинен якнайшвидше проскочити повз „охоронця”.
Немає
  -
II
„Переправа”
Між двома деревинами натягнута мотузка довжиною 10-15 м. Не заступаючи за контрольну лінію (к.л.), учасник залазить на мотузку та зачіплюється за неї карабінами. Завдання – якомога швидше переправитися на іншу сторону.
Заступ за к.л.
Не закручена муфта карабіна
1
1
III
„Перила”
Між двома деревинами натягнута мотузка довжиною 10-15 м. Вище на 2 м натягнута паралельно інша. Завдання учасника – не заступаючи к. л., пройти на протилежну сторону по  нижній мотузці, тримаючись за верхню.
Провисання на мотузці
Падіння
Заступ  за к. л.
1

2
1
IV
„Пастка”
На відстані 0,5 м одне від одного розміщені „ворота”, висотою до 40 см. Завдання учасника -  проповзти в ці ворота,  не збивши перекладину зі стійок.
Падіння перекладини
1
V
„Метання”
З положення лежачи попасти в ціль (казанок) тенісним м’ячиком. Дається 3 спроби.
Не попадання в ціль
1
VI
„Маятник”
За допомогою прив’язаної до гілки дерева мотузки переправитися через уявне болото. Відстань між к.л. -  3-4 м
Заступ за к.л.
Торкання
Падіння
1
1
2
VII
„Колода”
Колода довжиною 5-6 м лежить  через канаву. Завдання учасника - пробігти по колоді,  не торкаючись землі.
Торкання

Падіння
1

2

Схема етапів туристичної смуги перешкод

 


Умови змагання:
Кожен  учасник змагання повинен якомога швидше і з меншими штрафними балами подолати смугу перешкод. Команда-переможець визначається по найменшій сумі набраних штрафних балів учасниками відділення. В разі однакової кількості штрафних балів, переможцем стає команда, яка показала кращий сумарний час на  подолання перешкод.

                       13.00-13.30 -  Конкурс кашоварів між відділеннями. Критерії оцінювання: складність приготування страви, естетичне оформлення столу, страви, смакові якості.
                                      13.30-14.30  -  Обід.
                       14.30-15.00  -  Конкурс самодіяльності. Умови конкурсу: програма довільна, розрахована на 15 хв. Критерії оцінювання: масовість, артистичність, використання музичних інструментів.
                                      15.00-17.30  -  Командні змагання з крос-походу.


Умови змагання:
У крос-похід вирушає команда в повному складі. У кожній команді в санітара у рюкзаці знаходиться аптечка. У відділення має бути один компас, годинник, ручка, зошит, олівець та запас води. Відповідальність за  дисципліну у відділенні під час крос-походу покладається на командира відділення та його замісника. Перед стартом керівник практикуму  інструктує учасників крос-походу з техніки безпеки та в зазначений час видає спортивну карту району з нанесеним на ній заданим напрямком  до першого контрольного пункту (КП).
         Якщо відділення вірно вийде на місце знаходження  першого КП, то знайде біля КП пластикову пляшку, в котрій знаходиться ще одна карта з нанесеною на ній лінією, по якій потрібно пройти. Якщо відділення вірно виконало завдання, то по дорозі вони повинні знайти два КП, на яких будуть написи (контрольні слова). Командир відділення записує їх у свій зошит. На місці закінчення «лінії» знаходиться КП-2, де поруч з ним лежить пластикова пляшка, в якій знаходиться карта з описом подальших дій. Чітко виконуючи вказівки опису відділення пройде дистанцію в межах 1 – 1.5 км. При проходженні маршруту, на своєму шляху відділення повинне знайти два КП з написаними на них ключовими словами. Командир відділення робить запис «пароля» собі в зошит. Закінчується етап «Опис маршруту» знаходженням  КП3.
Опис маршруту
«Спочатку поверніться назад на галявину, де знаходиться криниця і станьте на дорозі, яка проходить із заходу на схід. Йдіть по цій дорозі на схід! Дорога йде вгору. Через 100 м дорогу перетне лісова широка дорога. Ви нікуди не звертайте, чимчикуйте сміливо далі і через 500 м  вийдете на перехрестя просік.  Зверніть на південь і йдіть по просіці 750 м до наступного перехрестя. Ви нікуди не звертайте, а йдіть далі по просіці на південь ще 550 м. Дійшовши  до повороту річки та перетину вашої просіки із стежкою,  ви хутенько біжіть на фініш!  По останньому учаснику відділення, який перетне фініш, буде зафіксований контрольний час».
 Відділення, яке покаже кращий час і знайде всі КП, стає переможцем в крос-поході.
17.30-18.30 - Змагання між відділеннями з футболу. Склад команди 4 хлопчики  і 2 дівчини. Гра 2 тайми по 20 хв.
         18.30-19.30 - Підведення загальних підсумків змагань. Нагородження переможців. Збір табору.
         19.30  - Від’їзд загону до школи.
Після закінчення туристичного практикуму проводиться його аналіз. Актив класу випускає стінну газету.











На смузі перешкод
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. И.А. Аршавський. Физиологические механизмы и закономерности индивидуального развития. – М: Наука, 1981.
2. Л. Бенідіктова , Лікувальна фізкультура в школі. – К.,2006.
3.      Міхеєнко О.І. "Валеологія: Основи індивідуального здоров`я людини -  К, 2009.
4.      Костриця М.Ю., Дубовис М.С. Туристський похід вихідного дня. – К.:Здоров'я, 1989.
5.      Курилова В.И., Сергеев Б.В. Справочник для начинающего туриста. — Одесса: Маяк, 1990.
5. С.М. Дятленко, Т.Ю Круцевич, О. М. Лакіза. Навчальнапрограма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів 5 – 9 класів, К., 2009 р.
6. «Карманный справочник туриста». – М., Профиздат, 1992.
7. С.Б.Тихвинский, С.В.Хрущева. Детская спортивная медицина— М.: 1991.
8.     А. Г. Ринкова, Д. В. Колесов  “Гігієна і здоров¢я”. – К., 1983.
9.     М.П. Козленко, Є.С. Вільчковський  “Теорія і методика фізичного виховання”. – К., 1984.
10.    М.С. Дубовис, С.Ф. Цвек, Ф.Ф. Бондарев «Программа для спеціальної медичної групи 1-9 класів». – К., 1997.
11.   Програма для турисько-краєзнавчих гуртків позашкільних закладів /За ред. Д.Г.Омельченко. - К.: ІЗМН, 1996.
12.  Єрмолова В.М. , Іванова Л.І. , „Фізична культура для 5 класу”. К., 2005.
13.   Плахтій П.Д. «Фізіологія системи дихання». – К., 1996.
14.    М.С.Волошенюк  “Уроки здоров¢я”. – К., 1998.
15.    В.А. Ашмарин. Теория и методика педагогических исследований в физическом воспитании. – М: Физкультура и спорт, 1978.
16.    Г.И. Куценко, Ю.В. Новиков. Книга о здоровом образе жизни. СПб., 1997.

Комментариев нет:

Отправить комментарий